(: Facebook Page :)

Please scroll down for link exchange ;)

Monday, August 17, 2009

Fobia!

hari ni buat experiment. ade 1 part kene heat kan sekejap tabung uji tu. mule2 aku nak buat, tp bile sampai je kt api tu, aku rase TAKOT sgt. pdhal panaskan sekejap je. takyah lame pon. nak tau kenape aku takot sgt? gini cite nye ...

dulu mase kt matrik, aku & partner aku buat la 1 experiment yg kene panaskan tabung didih tu. dulu aku jenis berani dgn api. kalo soh tolong nyalakan penunu Bunsen tu, aku tade masalah. aku bley tolong kwn2 aku. kire NO FEAR ah kat api. tp segalanya berubah, bila aku sdg memanaskan tabung didih tu, tibe2 tabung didih tu MELETUP! PECAH! aku mmg terkejut sgt, aku berlari ke luar. alhamdulillah, takda sape2 yg cedera. sbb die pecah terbang ke depan. takde sape2 kt depan, so bernaseb baik. kalo tidak, takot seumor hidup aku!

sejak tu la aku rase sgt takot dgn api. nak panaskan ape2 dkt lab pun aku takot. mulenye, tadi aku ingat fobia aku dah takde. sebab sejak masuk UKM ni, experiment tak byk kene panaskan cam dulu. so, aku pon ingat aku berani dah, rupenya aku masih FOBIA. masih TAKUT.

tak tau la bile keTAKOTan ni akan hilang. susah la kalau takut api, sbb masak kene gune api kan? mmg aku tak memasak pape kat umah dah skrg. *kantoi*

jd, soalannya, camne kite nak hilangkan fobia or ketakutan kite ye? anybody help pls :)

2 comments:

  1. haha. dh cm soleha plak ye :p. em kalo menurut yg sy blaja, ade 2 cara menggunakan behavior theraphy. tp sy bitaw 1 ja la bley ka? em nme die gradual exposure. caranye, mule2 tgk api tu dr jauh ja. pastu kne sentiasa tenangkn ati dan yakin tiada apa yg akn terjd. pastu esok ka, try g dkt dgn api tu. sama gk, ati kne ilek dan yakin tade mende akn jd. tp kalo anxiety tu dtg, stop. jgn wt ag. mende ni taley paksa diri. kalo oke, proceed dgn try nyalakan api gune lighter ka. tp dlm ati msti kne yakin sumenye akn oke je. proses neh tak semestinya sekejap. mgkin berminggu2. neh pn sy cut off step sket. haha. dasat ka fobia ery neh? kalo dasat mgkin kne jmpe psychologist la :p

    ReplyDelete
  2. hahahaha
    dasat gk kot fobianye
    bile tgk ke ape ke, mcm tade pape
    tp bile sendri pgg nak heatkan mende tu, rase nak mgeletar tgn.huhu~~

    ReplyDelete